Delta Law

ساخت وبلاگ
گم شدن گوشی موبایل می‌تواند به یک کابوس ترسناک برای کاربران گوشی‌های هوشمند بدل شود. علاوه بر این آمار سرقت گوشی نیز رشد زیادی داشته است، به همین دلیل آشنایی با روش‌های پیدا کردن گوشی سرقتی یا ردیابی گوشی گم شده اهمیت بسیار زیادی دارد.
مراحل پیگیری گم شدن تلفن همراه

در صورتی که گوشی‌تان به گم شده یا به سرقت رفته باشد، می‌توانید از قابلیت‌های خود گوشی و اپراتورها برای یافتن آن استفاده کنید. در این مطلب از مجله‌دلتا به مراحل پیگیری گم شدن تلفن همراه می‌پردازیم.

نکات مهم قبل از گم شدن گوشی

  • بهتر است برای سیم کارت خود پین کد بگذارید. از این طریق در صورتی که گوشی شما گمشده و یا به سرقت برود، بعد از خاموش و روشن شدن آن امکان استفاده از سیم کارت شما وجود نخواهد داشت.
  • اگر گوشی شما این امکان را دارد نرم افزارهای ضد سرقت را روی آن نصب کنید تا پس از گم شدن گوشی‌تان بتوانید گوشی را قفل کنید و یا اطلاعات خود را از راه دور پاک نمایید.
  • بهتر است از قرار دادن فایل‌های شخصی و محرمانه در گوشی خودداری کنید.
  • برای فایل‌های خود رمز بگذارید.
  • پوکه سیم کارت و جعبه گوشی را دور نیندازید.

اقدامات فوری و مهم هنگام گم شدن تلفن همراه

 با مرکز خدمات سیم کارت خود نیز تماس گرفته و از آنها تقاضا کنید که خط شما را یک‌طرفه کنند.

در این صورت یابنده نمی‌تواند از خط شما استفاده کند، ولی در عین حال می‌توانید با او تماس بگیرید و درخواست کنید گوشی را به شما تحویل دهد.

اگر یابنده پاسخ نداد یا مایل به تحویل گوشی نبود و یا گوشی خاموش بود باید جهت ردیابی گوشی خود اقدام کنید.

ابتدا باید سیم کارت خود را بسوزانید تا شخص یابنده مجبور شود سیم کارت خود را بر روی گوشی قرار دهد و شرکت‌های ارتباطی بتوانند خط او را ردیابی کنند.

مراحل پیگیری بعد از سرقت گوشی

مراحل پیگیری گم شدن تلفن همراه بعد از نتیجه ردیابی

  • پس از اقدام به فعال کردن ردیابی در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت باشد به منظور دریافت “نامه قضایی” جهت استعلام مشخصات صاحب سیم کارت، لطفا به همراه پرینت نتیجه ردیابی مثبت، کارت ملی، کارتن دستگاه یا فاکتور خرید به دادسرای شهر خود مراجعه نمایید.

در دادسرا باید شکوائیه با عنوان تحصیل مال نامشروع تنظیم کنید و بنویسید که با توجه به مثبت بودن نتیجه ردیابی خواستار پیگیری هستید.

  •  شما نامه قضایی را به نماینده حقوقی اپراتور مربوطه تحویل می‌دهید و آن‌ها نیز پس از بررسی، مشخصات استفاده کننده از گوشی همراه با ادرس وی را به مرجع قضایی درخواست کننده ارسال می‌کنند.
  •  پس از دریافت پیامک از سوی دادسرا، برای ادامه فرآیند پیگیری به دادسرا مراجعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پیگیری سرقت کارت بانکی را در بخش حقوقی مجله‌دلتا مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,مراحل پیگیری گم شدن تلفن همراه,مراحل پیگیری پس از سرقت گوشی, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 10 تير 1400 ساعت: 16:14

در صورت بروز اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر، هر کدام از طرفین سعی در انتقام جویی و اثبات تقصیر طرف مقابل دارند.
به نام زدن ملک به جای مهریه

گاهی در قبال مهریه زن، انتقال سه دانگ یا شش دانگ منزل مسکونی مشترک یا ملکی مورد توافق قرار می‌گیرد و هنگام عقد به نام همسر می‌شود. در بعضی مواقع نیز، مرد سند ملک را بدون قید اینکه به عنوان مهریه باشد، به نام همسر منتقل می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع به نام زدن ملک به جای مهریه می‌پردازیم.

بنام زدن سه دانگ خانه به نام همسر با سند رسمی

زمانی که قصد به نام زدن ملکی به نام همسر را داریم، معمولا زوجین با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، موضوع فوق را در قالب عقد بیع، امضا می‌کنند.

مندرجات سند رسمی، برای طرفین و قائم مقام قانونی آنها الزام‌آور بوده و ادعای اینکه قصد همسر، هدیه و یا هر موضوع دیگری باشد، در دادگاه‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

 ادعای مرد یا زن مبنی بر اینکه هدف از انتقال ملک، هدیه یا هر موضوع دیگری بوده و یا در قبال مهریه به زن تملیک شده است، خلاف مندرجات سند رسمی و غیرقابل‌پذیرش است.

در صورت انتقال، طبق سند رسمی و انکار خوانده، حکم به بی‌حقی شوهر صادر خواهد شد.

به نام زدن ملک

 

به نام زدن ملک به نام همسر پس از تنظیم مبایعه‌نامه

 اگر زوجین از ابتدا، ملکی که خریداری شده است را به صورت سه دانگ سه دانگ تملک نمایند و یا از ابتدا همه شش دانگ به نام همسر خریداری شود، چک‌های صادر شده و مدارک پرداخت وجه، می‌تواند ثابت کننده این موضوع باشد که وجه از سوی شوهر پرداخت شده است و زن هیچ وجهی بابت خرید ملک پرداخت نکرده است.

در این حالت،  دادخواست ابطال سند رسمی یا استرداد مال منتقل شده مسموع نیست. در این حالت طرف مقابل می‌تواند با تقدیم دادخواست مطالبه وجه ملک خریداری شده، درخواست توقیف همان ملک و  پرداخت وجه کند.

به نام زدن ملک به عنوان مهریه همسر

در صورتی که طرفین توافق نمایند که به جای پرداخت مهریه، ملکی به نام زن شود، ادعای این موضوع بدون داشتن شواهد و مدارک‌ خارجی و یا اقرار‌نامه از زن کمی مشکل است و مرد نمی‌تواند هنگام طلاق ملکی را که به نام همسر خود کرده است، پس بگیرد و این ملک به نام همسر وی باقی خواهد ماند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب موارد عدم تعلق مهریه به زن را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,به نام زدن ملک به جای مهریه,نکات مهریه, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 192 تاريخ : پنجشنبه 10 تير 1400 ساعت: 15:11

مشاعات همان قسمت‌هایی است که به یک یا چند واحد تعلق دارد و همه واحدهای ساختمان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پارکینگ ساختمان همیشه یکی از مواردی بوده که ساکنین ساختمان نسبت به استفاده از آن دچار مشکلاتی شده‌‌اند.
برگزاری مراسم در پارکینگ ساختمان

قسمت‌هایی مانند بالکن، انباری و پارکینگ براساس ماده ۲ قانون آپارتمان‌ها جزو قسمت‌های اختصاصی ملک محسوب می‌شوند و پارکینگ هرگز جزو مشاعات ساختمان محسوب نمی‌شود. در این مطلب از ٰمجله دلتا به برگزاری مراسم در پارکینگ ساختمان می‌پردازیم.

پارکینگ آپارتمان‌ها موردی است که قانون می‌تواند نسبت بدان نظر بدهد و ساکنان ساختمان می‌توانند در این مورد به بحث پرداخته و استفاده از آن را مطرح کرده و بررسی کنند.

قوانین آپارتمان نشینی

براساس ماده ۲ قانون تملک ساختمان‌ها، پارکینگی که در سند ملکی ثبت نشده باشد، جزو مشاعات محسوب می‌شود و همه ساکنان می‌توانند از آن استفاده کنند.

در مورد نحوه استفاده از پارکینگ باید بگوییم که بر اساس عرف معمول، مدیر ساختمان میٰ‌تواند نحوه استفاده از پارکینگ‌های آپارتمانی را مشخص کند. قانون خاصی در این مورد وجود ندارد و توافق بین همسایگان و تصمیم مدیر، شرط اصلی نحوه استفاده از پارکینگ است.

 مشخص کردن فضای پارکینگ واحدها طبق قانون

در صورتی که در آپارتمانی زندگی می‌کنید که فضای پارکینگ به صورت مشاع است شما فقط می‌توانید براساس توافق صورت گرفته با مالکان و ساکنان، از فضای پارکینگ استفاده کنید.

در صورتی که یک نفر مالک با این امر موافقتی نداشته باشد، بازهم نمی‌توانید از فضای پارکینگ استفاده کنید. ماده ۱۰ قانون مدنی توافق اولیه بین ساکنان را مهم‌ترین مبنا برای استفاده از فضای پارکینگ قلمداد می‌کند.

برگزاری مراسم

برگزاری مراسم در پارکینگ ساختمان

مطابق مقررات‌، برگزاری مراسم در پارکینگ یا پیلوت ساختمان‌های مسکونی باید با اجازه مدیر ساختمان و رضایت ساکنین باشد.
بعضی از موارد دیده می‌شود که برخی از افراد، مراسم‌ها و جشن‌های خود را در پارکینگ برگزار می‌کنند که غالباً با سر و صدا همراه است و سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می‌شود.
بر اساس ماده ۶۰ قانون تملک آپارتمان‌ها استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفاً با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکان‌پذیر خواهد بود.
در این‌صورت جهت جبران هزینه‌های تحمیلی به ساختمان، لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد.

برای آشنایی  با نکات حقوقی بیشتر آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان مجاز است؟ را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,برگزاری مراسم در پارکینگ,مشاعات ساختمان, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 185 تاريخ : پنجشنبه 10 تير 1400 ساعت: 14:24

ارث از جمله حقوق مالی و اقتصادی به شمار می‌رود که در مواردی افراد پس از فوت اعضای خانواده یا بستگان‌شان از آن بهره‌مند می‌شوند و البته میزان آن برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به عوامل مختلف متفاوت دارد.
اقداماتی برای بیشتر ارث‌ بردن زن

یکی از مهمترین موضوعاتی که در رابطه باتقسیم ارث وجود دارد آن است که سهم هریک از ورثه چقدر است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به اقداماتی برای بیشتر ارث‌ بردن زن می‌پردازیم.

ارث زن از شوهر

در ماده ۸۶۴ قانون مدنی در خصوص ارث بردن زن چنین مقرر شده است : ” از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند. ”

بنابراین ماده، زن از شوهر خود ارث می‌برد. اما نکته مهمی که در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارد آن است که تنها در صورتی زن از شوهر خود ارث می‌برد که عقد دائم کرده باشند.

اقداماتی برای بیشتر ارث‌ بردن زن

برای جبران میزان کم سهم‌الارث زن از اموال شوهر متوفای خود، می‌توان از نظر قانونی روش‌هایی را پیشنهاد کرد تا از ایجاد فقر مالی زن در آینده جلوگیری کرد. در ادامه راهکارهایی به همین منظور ذکر شده است:

  • وصیت کردن

قانونگذار می‌تواند اعلام کند، در صورتی که زن همراه با طبقه دوم یا سوم وارثان سهم برد، چنین فرض شود که شوهر یک سوم از اموال خود را به سود زن وصیت کرده است. مگر این ‎که خلاف آن از وصیت‌نامه یا سایر مدارک و اسناد استنباط شود.

البته این موارد نفی‌کننده اختیار شوهر به وصیت نسبت به یک سوم اموال خود نیست. به این صورت ‎که شوهر مقداری از اموال خود را (تا یک سوم) به نفع همسر خود قبل از فوتش وصیت کند تا آینده وی را پس از فوت خود تا اندازه‌ای تامین کرده باشد.

ارث بردن زن از شوهر

  • پرداخت نفقه به زن در ایام عده فوت
راه حل دیگری که می‌توان از آن به عنوان راه حل فرعی برای جبران فرض زن از ماترک شوهر پیشنهاد کرد، پرداخت نفقه به زن در ایام عده وفات است.
قانون مدنی ایران وقتی زنی را مکلف به نگه داشتن عده وفات و ممنوعیت از ازدواج به مدت ۴ ماه می‌کند، باید حقوقی هم برای وی در نظر بگیرد. پرداخت نفقه و تامین مسکن برای زن در مدت ایام عده، می‌تواند از مشکلات اولیه زنی که شوهرش را از دست داده، تا حدودی بکاهد.
  • پرداخت مستمری و مهریه زن به نرخ روز فوت شوهر
پرداخت مستمری به زنی که همسرش را از دست داده، از قوانین تامین اجتماعی و پرداخت مهریه به نرخ روز فوت شوهر روش‌ دیگری است که تا حدودی نقصان میزان ارث زن را جبران می‎‌کند.
 
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث را مطالعه کنید.
Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,ارث بردن زن از شوهر,میزان ارث زن, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 16:24

یکی از وظایف زن پس از انعقاد عقد نکاح، الزام به تمکین از شوهر است. اما زن در مواقعی می‌تواند از الزام به تمکین شانه خالی نماید.
نکات حقوقی عدم تمکین زن از شوهر

عدم تمکین زن از شوهر از موارد بسیار زیاد دعاوی خانواده در دادگاه‌ها است که از سوی مرد طرح می‌شود. در این مطلب از مجله‌ دلتا به نکات حقوقی عدم تمکین زن از شوهر می‌پردازیم.

نکات حقوقی عدم تمکین زن از شوهر

زن در مواقعی، می‌تواند از الزام به تمکین شانه خالی نماید. هنگامی که تعهدی به صورت شروط ضمن عقد برای شوهر ایجاد شده باشد. مانند حق تعیین محل سکونت، حق تحصیل، یا حق اشتغال و …در چنین مواردی دیگر زن الزام به تمکین نخواهد داشت.

 اگر حضور زن و شوهر در یک منزل متضمن ضرر بدنی، مالی، یا شرافتی باشد، زن الزام به تمکین و حضور در منزل شوهر نخواهد داشت. 

در ابتدای ازدواج و تا هنگامی که زن به اختیار خود از مرد تمکین نکرده است، می‌تواند تمکین را مشروط به پرداخت مهریه نماید و تا مهریه پرداخت نشده است از ایفای وظایفی که در قبال شوهر دارد امتناع نماید. در چنین حالتی که به آن حق حبس گفته می‌شود، زن دیگر الزام به تمکین ندارد.

موارد قانونی عدم تمکین زن از شوهر

  •  بیماری زن
  •  حق حبس زن
  • در واجبات شرعی
  •  در اعطای حق مسکن به زن
  •  وجود خوف جانی برای زن
  • امراض مقاربتی و جنسی شوهر و خطر برای زن

عدم تمکین زن از شوهر

عدم تمکین و نفقه

در قانون مدنی، نفقه زن که به عهده مرد قرار دارد و شامل خوراک، پوشاک، هزینه درمان ، مسکن و اثاثیه زندگی می‌باشد، در صورت تمکین زن از شوهر بر وی واجب می‌گردد.

لذا چنانچه زن از انجام وظایف زناشویی اعم از تمکین عام و خاص، بدون جواز قانونی، خودداری ورزد، مستحق دریافت نفقه و سایر حقوق مالی خویش از قبیل اجرت المثل ایام زوجیت نخواهد بود.

البته عدم تمکین ارتباطی با مطالبه مهریه نداشته و زن می‌تواند الزام مرد به پرداخت مهریه را خواستار شود.

اجرای رأی دعوی تمکین زن از شوهر

بسیاری از تقاضاهای الزام به تمکین زن از همسرش به منظور اسقاط حق و حقوق زن صورت می‌گیرد.

از طریق اجرای احکام خواسته می‌شود که شوهر مقدمات تمکین را تهیه و مسکن مستقل معرفی نماید. سپس از زن دعوت می‌شود تا به منزل زوج برود و مراتب با حضور یکی از مددکاران یا ضابطین صورت جلسه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر به چه زنانی نفقه تعلق نمی‌گیرد؟ را در مجله حقوقی مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,عدم تمکین زن از شوهر,الزام به تکمین از شوهر, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 166 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 16:06

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال در نقاط مختلف پایتخت را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.
قیمت آپارتمان در تهران
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بر اساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می بینیم در این گزارش سعی کردیم از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰متر گردآوری کنیم.
 
توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

قیمت آپارتمان در تهران

شما می‌توانید برای مشاهده فایل‌های بیشتر به سایت ملکی دلتا مراجعه کنید.

منطقهآدرسمتراژطبقهعمر بنا (سال)قیمت هر متر مربع (تومان )
1شریعتی، بالاتر از پل رومی16041110.000.000
2سعادت آباد، شهرک گلدیسان1441261.508.000
3ولیعصر، روبروی جام جم11411560.000.000
4اتوبان بابایی، روبری دانشگاه امام حسین928540.000.000
5باغ فیض، خیابان ناطق  نوری502834.000.000
6کریم خان، خیابان نجات الهی641140.000.000
7میدان امام حسین، بالاتر از خیابان صفا1233125.000.000
8وحیدیه، میدان تسلیحات716230.281.000
9سی متری جی ، خیابان 169 متری امیری1124419.642.000
10نواب، محبوب حجاز غربی8031715.625.000
11کارگر جنوبی، نبش گوچه شهریور10323030.090.000
12دروازه شمیران، خیابان سادات7421527.027.000
13پیروزی، بلوار ابوذر بین پل دوم و سوم7041424.285.000
14بزرگراه محلاتی، خیابان مخبری412723.700.000
15مشیریه، خیابان زرین خواه4852113.958.000
16خزانه  ،خیابان محمدی8111411.975.000
17آزادی، فلاح5441810.185.000
18یافت آباد7031511.857.000
19عبدل آباد، لقمان جنوبی5342114.151.000
20شهر ری، خیابان عزیزی نژاد4542113.778.000
21آزادی، شهرک آزادی1141826.470.000
22دهکده المپیک، خیابان ساحل1191155.000.000
Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله ملکی دلتا ,قیمت مسکن در تهران, سایت ملکی دلتا, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 210 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 12:44

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: تا کنون ۲۳۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند.
تسهیلات کمک ودیعه مسکن
 

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال پالایش اطلاعات متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستیم. این افراد تا دو هفته دیگر اولین گروه به بانک معرفی خواهند شد.

محمود محمودزاده اظهار کرد: تا کنون ۲۳۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن مصوب ستاد ملی کرونا برای سال ۱۴۰۰ در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir ثبت نام کرده‌اند. متقاضیان تا پایان شهریورماه فرصت ثبت نام دارند.

وی افزود: همزمان پایش اطلاعات متقاضیان را انجام می‌دهیم و تا حدود دو هفته دیگر اولین افرادی که ثبت نام کرده‌اند را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهیم کرد.

محمودزاده با بیان اینکه سرعت پرداخت تسهیلات منوط به اهتمام خود متقاضیان است، تاکید کرد: به هر میزان که افراد، بارگذاری مدارک و ثبت نام را تسریع کنند روند پرداخت تسهیلات به آنها زودتر انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره در تهران ۷۰ میلیون تومان، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰ میلیون و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است.

تسهیلات کمک ودیعه مسکن

نرخ سود و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات کمک ودیعه مسکن

وی در این باره گفت: نحوه پرداخت همانند سال گذشته در دو مدل خواهد بود. اگر کسی وام را یک ساله بگیرد فقط سود ۱۳ درصد را به طور ماهیانه پرداخت می‌کند و اصل پول را سر سال به بانک برمی‌گرداند.

روش دوم این است که افراد وام را به صورت پنج ساله دریافت کنند که اصل و فرع آن را در اقساط ماهیانه با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت خواهند کرد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا ناهماهنگی سیستم بانکی و تاخیر پرداخت وام که سال گذشته دیده می‌شد برطرف شده است، اظهار کرد: با توجه به تجربه سال گذشته و تسهیل شرایط احتمالا امسال روند پرداخت وام از سوی بانک‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله ملکی دلتا, وام ودیعه مسکن, سود وام ودیعه مسکن, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 225 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 12:44

اگر علاقه‌مندید بدانید هزینه مسکن در سبد خانوار کشورهای مختلف چه میزان است و چقدر از درآمد خود را صرف مسکن می‌کنند، تا انتها همراه ما باشید.
هزینه مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شهروندان در کشورهای مختلف چقدر از درآمد خود را صرف هزینه مسکن می‌کنند؛ اگر علاقه مند به دانستن آن هستید تا انتها همراه ما باشید.

این رسانه در یکی از گزارش های خود هزینه مسکن در سبد خانوار کشورهای مختلف را مورد توجه قرار داده است.

استفاده افراطی از «سیاست اضطراری» در بازار جهانی مسکن، چراغ خطر «حباب قیمت» را روشن کرد. یک گزارش رسمی از اوضاع بازارهای ساخت‌وساز، خرید و اجاره‌خانه در ۳۷ کشور نشان می‌دهد حمایت‌هایی که دولت‌ها طی یک‌سال و نیم گذشته از عصر کرونا، در حوزه تامین مسکن در قالب بسته‌های اعتباری و معافیت‌های مالی به عمل آوردند، به‌دلیل آنچه «غفلت از تاریخ مصرف» این بسته‌ها عنوان می‌شود، اثر معکوس بر بازار گذاشته است.

هزینه مسکنرشد قیمت مسکن به میزان دوبرابر نرخ تورم و همچنین افزایش سهم اجاره‌بها در سبد هزینه خانوارها تا ۳۰درصد، تنها بخشی از عوارض مداخله دولت در بازار مسکن است.

سیاستگذار مسکن در نقش «مزاحم» بازار باعث شده است در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، هم سرمایه‌گذاران ساختمانی دلسرد شوند. از سوی دیگر تمایل موجران به ادامه اجاره‌داری کاهش پیدا کند.

این سازمان ضمن هشدار بابت حبابی شدن بازار مسکن در کشورها، از دولت‌ها خواسته است هرچه سریع‌تر «سیاست پایدار» مخصوص تنظیم بازار ملک را احیا کنند.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : سبد خانوار,نرخ تورم, مجله ملکی دلتا, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 218 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 12:43

نکات قرارداد اجاره بسیار مهم هستند، یکی از این نکات، بحث تعمیرات و مخارجی است که برای ملک و امکان بهره‌برداری از آن لازم است و این مخارج بر عهده مالک است مگر آن که در اجاره‎نامه خلاف آن قید شده باشد.
نکاتی در رابطه با شرایط اجاره

اجاره، قراردادی است که بر طبق آن فردی که موجر ( صاحبخانه ) نامیده می‌شود، خانه یا آپارتمان یا مغازه خود را به فرد دیگری که مستاجر نام دارد، برای مدت معین و در ازای اجاره‌بها یا کرایه، به او واگذار می‌کند. در این مطلب از مجله‌ دلتا به نکاتی در رابطه با شرایط اجاره می‌پردازیم.

تکالیف موجر

  • تحویل مورد اجاره به مستاجر.
  • بازگرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیه.
  • انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورد اجاره.

تکالیف مستاجر

  • پرداخت کرایه.
  • تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد.
  • انجام تعمیرات غیراساسی مورد اجاره. .
  • پرداخت بهای آب، برق، گاز، تلفن و حق شارژ.
  • جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر.
  • خودداری از ورود خسارت به محل اجاره.
  • خودداری از تغییر شغل در مغازه اجاره‌ای.

الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستأجره چگونه است؟

گاهی ممکن است که بعد از انعقاد قرارداد اجاره و یا در طول مدت اجاره، ملکی که در دست مستأجر است، احتیاج به تعمیرات اساسی پیدا کند.

در این شرایط موجر (اجاره دهنده) موظف است که تعمیرات لازم را انجام دهد، حال اگر موجر به وظیفه خود عمل ننماید، مستأجر می‌تواند با ارائه دادخواستی تحت عنوان الزام موجر به تعمیرات اساسی ملک، الزام وی را به انجام عمل مورد نظر از طریق دادگاه بخواهد.

دادگاه در وقت رسیدگی تعیین شده و با دعوت از طرفین، پس از بررسی موضوع و مدارک ارائه گردیده، در صورت نیاز، پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و پس از اعلام نظر وی، اقدام به صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به انجام تعمیرات اساسی ملک می‌نماید.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام موجر به انجام تعمیرات اساسی عین مستأجره، در صورتی که میزان خواسته دعوا بیست میلیون تومان و یا کمتر از آن باشد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک می‌باشد.

اما چنانچه مبلغ خواسته بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی محل وقوع ملک، صالح به رسیدگی می‌باشد.

تعمیرات در اجاره

 نکات مهم در دعوای الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستأجره

  • اگر موجر در طی مهلتی که دادگاه تعیین می‌نماید، اقدام به تعمیر ملک نکند، مستأجر می‌تواند با نظارت دادگاه، ملک را تعمیر و هزینه‌های آن را از موجر مطالبه کند و یا اینکه می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.
  • اگر مستأجر بدون حکم دادگاه، اقدام به تعمیر ملک نماید، نمی‌تواند هزینه‌های تعمیر ملک را از موجر بخواهد.
  • تشخیص این امر که تعمیر مورد نیاز جزء تعمیرات اساسی یا غیر اساسی است با دادگاه می‌باشد.
  • اگر نیاز به تعمیر ملک بدلیل استفاده نادرست مستأجر از ملک باشد، مالک را نمی‌توان به تعمیر ملک الزام کرد.
  • اگر عیب در ملک مورد اجاره در زمان قرارداد موجود بوده است، مستأجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند مگر اینکه موجر عیب موجود در ملک را مرتفع نماید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,نکاتی درباره اجاره,شرایط اجاره,تعمیرات اجاره, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 197 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 14:12

توقیف حساب بانکی به معنای بازداشت وجوه بانکی می‌باشد که این امر تنها بر اساس قوانین صورت می‌پذیرد. یکی از مواردی که می‌توان حساب بانکی فرد را توقیف کرد بابت پرداخت مهریه است.
توقیف حساب بانکی بابت مهریه

مهریه حق شرعی و قانونی و عرفی زن است و پرداخت آن توسط مرد الزامی است و با مطالبه زن، وی ملزم به پرداخت این حق شرعی و قانونی به وی است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به توقیف حساب بانکی بابت مهریه می‌پردازیم.

چنانچه زن مطالبه مهریه خود را بکند و آن وجه نقد باشد باید پس از مراجعه به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت گردیده تقاضای صدور اجراییه نماید. پس از این تقاضا، اجراییه به مرد ابلاغ می‌شود و وی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغیه فرصت دارد مهریه مطالبه شده را بپردازد.

در غیر این‌صورت زوجه برای اخذ مهریه خود می‌تواند مبادرت به توقیف اموال مرد برای مهریه نماید. همچنین می‌تواند موجودی حساب پس‌انداز یا حتی حقوق ماهیانه مرد را نیز توقیف کند.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

  • زمین
  • آپارتمان
  • حساب پس انداز بانکی
  • سهام
  • حقوق ماهیانه
  • تلفن همراه
  • خودرو
  • مطالبات مرد از شخص ثالث

توقیف حساب بانکی

چگونه میتوان حساب بانکی را بخاطر مهریه توقیف کرد؟

مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست طلبکار (زن) به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های بدهکار(شوهر) در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.

همچنین دادگاه باید به درخواست طلبکار یا خوانده دعوای اعسار به مراجع ذی‌ربط از قبیل ادارات ثبت محل و شهرداری‌ها دستور دهد که بر اساس نشانی کامل ملک یا نام مالک، پلاک‌ ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به بدهکار وجود دارد برای توقیف به دادگاه اعلام کند.

این حکم در مورد تمامی مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند نیز مجری است. مراجع مذکور در این ماده مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به بدهکار و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک‌سال قبل از صدور حکم قطعی به بعد را به دادگاه اعلام کنند.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

توقیف حساب بانکی و سایر اموال تا پرداخت کامل مهریه رفع توقیف نمی‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب موارد عدم تعلق مهریه به زن را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,توفیق حساب بانکی برای مهریه,عدم پرداخت مهریه,مطالبه مهریه از طریق توقیف حساب بانکی, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 155 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 14:01

اعتراض به رای افسر راهنمایی،‌ باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود.
نحوه اعتراض به کروکی تصادف

اغلب رانندگان با مراحل کروکی تصادف آشنا هستند، اما گاهی درباره نحوه تشخیص مقصر در تصادفات از طرف برخی رانندگان اعتراض می‌شود. در این مطلب از مجله‌‌ دلتا به نحوه اعتراض به کروکی تصادف می‌پردازیم.

نحوه گرفتن کروکی تصادفات

هنگامی که تصادفی رخ می‌دهد، توسط مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی ثبت و تنظیم می‌شود، که به آن کروکی تصادفات خودرو می‌گویند.

مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی،‌ با حضور در صحنه تصادف و بررسی وضعیت موجود، اظهارات طرف‌های سانحه،‌ وضعیت حرکت و برخورد خودروها با یکدیگر در کنار جزئیات زمانی و مکانی از جمله ساعت و تاریخ وقوع حادثه‌ و…را ثبت و اقدام به ترسیم کروکی کرده و سپس پرونده را به مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد.

انواع کروکی

کروکی سازشی

این نوع کروکی هنگامی استفاده می‌شود که طرف‌های حادثه پیش از آمدن مامور راهنمایی و رانندگی یا در حضور وی، نسبت به تعیین مقصر و شکل رخ دادن حادثه به توافق رسیده و به عبارتی دیگر، سازش کرده باشند.

این کروکی صرفا در یک برگه که حاوی اطلاعات زمانی و مکانی در کنار ترسیم شکل برخورد و تصادف است،‌ تهیه می‌شود.

کروکی غیر سازشی

این کروکی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • یکی از دو طرف تصادف در مورد تقصیر خود معترض باشد.
  • در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر باشد.
  • اگر خسارت‌های جانی و یا فوت فرد یا افرادی در تصادف گزارش شده باشد.
  • در صورتی که بیش از یک خودرو تصادف کرده باشند.

اعتراض به کروکی تصادفات

اعتراض به کروکی در تصادف خودرو

کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی در دو برگه که صفحه اول حاوی همان اطلاعات موجود در کروکی سازشی بوده و صفحه دوم شامل اطلاعات کامل مامور راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه است،‌ تهیه می‌شود.

علت وجود اطلاعات مامور راهنمایی و رانندگی در صفحه دوم کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی،‌ فراهم آوردن امکان پیگیری قضایی و اعتراض به کروکی مذکور است.

نحوه اعتراض به کروکی در تصادف

اعتراض به رای افسر راهنمایی،‌ باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود. در واقع راننده معترض، دادخواست را به همراه کلیه اطلاعات مرتبط با تصادف، بخصوص برگه کروکی، به دادگاه ارائه و شکایت خود را مطرح می‌کند.

قاضی مسئول پرونده ممکن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست کروکی مجدد تصادف توسط یک تیم کارشناسی متخصص را صادر کند و رای نهایی را با توجه به نتایج حاصل از این بازبینی صادر کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اعتراض به جریمه رانندگی “مواردی که باعث توقیف خودرو شما می‌شود!”را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,چطور به کروکی تصادف اعتراض کنیم؟,کروکی در تصادف, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 188 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 13:36

ما در این گزارش برخی از آگهی‌های فروش خانه با متراژ بالای 100 متر در منطقه 2 تهران را به شما معرفی خواهیم کرد.
خرید خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قبل از بررسی فایل‌های فروش واحدهای مسکونی در منطقه 2، بد نیست که اقدام به معرفی این منطقه کنیم تا شما با دید بازتر و آگاهی بیشتری برای خرید خانه در این منطقه اقدام کنید.

منطقه 2 شهرداری تهران دارای 9 ناحیه است که از جنوب به خیابان آزادی، از غرب به اتوبان اشرفی اصفهانی و محمد علی جناح و از شرق به اتوبان چمران محدود می‌شود.

این منطقه در طول سالیان اخیر به دلیل ساخت‌وسازهای بسیاری که داشته، رشد سریعی کرده است. این منطقه به دلیل دسترسی راحت به امکانات رفاهی، درمانی، تفریحی، دولتی و …  متقاضیان بسیاری قصد خرید خانه دارند.

خرید خانه

بررسی خرید خانه در منطقه 2

این منطقه به دلیل خلوتی و آرامشی که دارد یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سکونت است. از سوی دیگر تنوع ملک در آن بسیار زیاد است.

لازم به گفتن است که متوسط قیمت در این منطقه تقریبا بالاست. اما اگر میزان بودجه‌ای که برای خرید خانه یا آپارتمان در نظر گرفته‌اید کافی باشد، می‌توانید تقریباً هر نوع خانه‌ای را اعم از ویلایی و تک‌واحد، نوساز و قدیمی‌ساز یا متراژ کم و زیاد در این منطقه پیدا کنید.

قیمت متوسط خرید مسکن نوساز در این منطقه بین 55 تا 70 میلیون است که البته این قیمت بسته به موقعیت مکانی، امکانات واحد مسکونی، متراژ و … متفاوت است.

ما در پایان در جدولی اقدام به معرفی برخی از فایل‌های فروش خانه در محله‌های مختلف در این منطقه کرده‌ایم. اما لازم به تاکید است که قیمت‌ها براساس فایل‌های موجود در آژانس‌ دلتا که مالکان آن را تعیین کرده‌اند است و به طور مطلق بیانگر قیمت‌ مسکن در محله‌های مذکور نیست.

نام محلهمتراژعمر بناقیمت هر متر مربعقیمت کل
همایونشهر110 متر11 سال ساخت37,000,0003,811,000,000
سعادت آباد106 متر15 سال ساخت73,585,0007,800,000,000
طرشت107 متر27 سال ساخت21,495,0002,300,000,000
سعادت آباد/پاکنژاد125 متر17 سال ساخت52,000,0006,500,000,000
شهرک غرب156 متر4 سال ساخت81,410,00012,700,000,000
آسمان114 متر7 سال ساخت50,000,0005,700,000,000
گیشا170 متر8 سال ساخت59,412,00010,100,000,000
Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : خرید آپارتمان در منطقه 2,مجله ملکی دلتا, خرید آپارتمان در محله خلوت , نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 212 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 18:02

بررسی بازار مسکن تهران در غرب و مرکز حاکی از آن است که قیمت مسکن در برخی نقاط اندکی افزایش و در نقاطی هم کاهش جزئی دارد.
بررسی بازار مسکن تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بررسی بازار مسکن تهران در نواحی غرب و مرکز حاکی از آن است که متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در نواب 17 میلیون و 370 هزار تومان است، به عبارت دیگر یک واحد 100 متری در این محله یک میلیارد و 730 میلیون تومان قیمت دارد.

در بریانک که نسبت به هفته قبل حدود 2.2 درصد قیمت خانه‌های آن گران‌تر شده،است. اکنون هر مترمربع واحد مسکونی در این محله 19 میلیون و 100 هزار تومان است. خریدار برای واحد 100 متری باید یک میلیارد و 910 میلیون تومان پرداخت کند.

یک دستگاه آپارتمان 100 متری در جیحون (سال ساخت زیر 5 سال) دو میلیارد و 162 میلیون تومان قیمت‌ دارد و واحدی با همین متراژ در صادقیه با قیمت 4.1 میلیارد تومان معامله شده است.

بررسی بازار مسکن تهران

بررسی بازار مسکن تهران نشان می‌دهد، در جنت‌آباد جنوبی هر مترمربع واحد مسکونی 42.7 میلیون تومان است. در پونک 44 میلیون تومان است.

هر مترمربع واحد مسکونی در سهروردی در هفته‌جاری 45 میلیون و 200 هزار تومان بوده که نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. در سازمان برنامه یک نسبت به هفته گذشته رشد منفی یک درصد داشته است. هر مترمربع آپارتمان 42.5 میلیون تومان است.

در مرزداران هر مترمربع واحد مسکونی 54.4 میلیون تومان و در یوسف‌آباد 58 میلیون تومان است. برای خرید یک واحد 100 متری در یوسف‌آباد بدون هزینه‌های مربوط به کمیسیون مشاور املاک باید 5.8 میلیارد تومان پول داشته باشید. قیمت مسکن در یوسف آباد نسبت به هفته گذشته 4.4 درصد افزایش یافته است.

در گیشا نیز نسبت به هفته گذشته شیب ملایم یک درصد افزایش قیمت داشته‌ است. بر همین اساس، هر مترمربع واحد مسکونی در این محله 59 میلیون تومان است.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : نوسان قیمت مسکن در تهران, مجله ملکی دلتا, بررسی بازار مسکن تهران, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 218 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 18:01

در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از آپارتمان‌های ۷۰متری که طی یک ماه اخیر در سطح شهر تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.
خرید آپارتمان 70 متری

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در یک ماه اخیر، بیش از 500 معامله از 4000 معامله انجام‌شده در تهران مربوط به واحدهایی با متراژ بین 65 تا 75 متر بوده است. در ادامه ما به بررسی قیمت خانه ۷۰ متری در تهران خواهیم پرداخت.

این واحدها طرفداران زیادی بین افرادی که قصد خرید یا اجاره مسکن دارند، دارد. لازم به ذکر است: قیمت‌ها براساس معاملاتی است که در یک ماه اخیر انجام و در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران ثبت شده است؛ قیمت مسکن در هر محله باتوجه به شرایط ملک چون متراژ، قدمت بنا، امکانات و… متفاوت خواهد بود. این ارقام به طور مطلق قیمت مسکن در محله‌ها را عنوان نمی‌کند.

این رسانه دخل و تصرفی در این ارقام ندارد و برای تعیین قیمت مسکن در یک منطقه یا محله در ابتدا باید شرایط دقیق ملک را سنجید.

قیمت خانه ۷۰ متری در تهران

بررسی قیمت خانه‌های 70 متری

یک دستگاه آپارتمان 70 متری و 15 ساله در عباس آباد متری 36 میلیون و 712 هزار تومان معامله شد. قیمت مسکن برای خرید واحدی 70 متری و 55 ساله در بریانک متری 28 میلیون تومان بوده است.

ارامنه یک محله در شرق تهران است که معمولا قیمت مسکن در آن پایین‌تر از قیمت مسکن در تهران است. واحدی 68 متری و نوساز در ارامنه متری 26 میلیون و 176 هزار تومان به فروش رفت.

همچنین برای خرید یک خانه 74 متری و یک ساله در ستارخان نیز 39 میلیون و 935 هزار تومان هزینه به ازای هر متر مربع پرداخت شد.

میدان ولیعصر در مرکز تهران و منطقه 6 شهرداری قرار گرفته است. واحدی 67 متری و 20 ساله در این محله متری 40 میلیون و 274 هزار تومان فروخته شد. واحدی 72 متری و 4ساله در صادقیه نیز به 44 میلیون تومان هزینه به ازای هر متر مربع نیاز دارد.

یک دستگاه آپارتمان 68 متری و 19 ساله در سلسبیل شمالی متری 21 میلیون و 789 هزار تومان به فروش رسید. خرید واحدی 73 متری و 16ساله در تهران ویلا نیز به 41 میلیون و 889 هزار تومان سرمایه به ازای هر متر مربع نیاز داشت.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : قیمت خانه های 70 متری در تهران ,مجله ملکی دلتا ,خرید آپارتمان در تهران, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 215 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 17:23

همانطور که قانون، ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده است، طلاق را نیز یک راه حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است.
نکات قانونی طلاق توافقی

علی‌رغم اینکه طلاق عملی ناپسند است، اما ممکن است در مواردی طرفین با یکدیگر سازش نداشته باشند و چاره‌ای جز جدایی طرفین باقی نماند. به همین دلیل، در قانون راهکارها و روش‌های مختلفی برای طلاق پیش‌بینی شده است. در این مطلب از مجله‌دلتا به نکات قانونی طلاق توافقی می‌پردازیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی، یکی از اقسام طلاق بوده که در آن، زوجینی که قصد جدا شدن از یکدیگر را داشته باشند، ابتدا بر سر مسائل مالی همچون مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و اموال مشترک و مسایل غیرمالی مانند حضانت فرزندان بعد از طلاق، توافق نموده و سپس به دادگاه مراجعه می‌نمایند.

دادگاه نیز با احترام به این توافق، چنانچه توافق بر خلاف مقررات آمره کشور نباشد، رای بر طلاق توافقی صادر نموده که این رای، گواهی عدم امکان سازش نامیده می‌شود.

مراحل طلاق توافقی

  •  مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی

ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صرفا با ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره خانواده سازمان بهزیستی صادر گردیده باشد، امکان‌پذیر می‌باشد.

زوجین، برای اخذ نوبت مشاوره ابتدا باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کرده و سپس روز، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب کنند.

  •  ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از انجام مراحل مشاوره و صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توسط یکی از این مراکز، زوجین یا وکیل آن‌ها باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

  • حضور در جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی

با وصول پرونده به شعبه، شعبه مربوطه اقدام به تعیین وقت جلسه رسیدگی طلاق توافقی نموده و این وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می‌گردد. در جلسه رسیدگی طلاق توافقی، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره و با در نظر گرفتن توافقات طرفین، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان رای طلاق توافقی می‌کند.

  • حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه طلاق

پس از صدور رای طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش نامیده می‌شود، از آنجا که این طلاق با توافق بوده و معمولا نیز زوجین با توافق، حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی را از خود سلب می‌کنند، رای قطعی شده و آماده اجرا می‌شود. زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور، به دفاتر ثبت طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند.

طلاق توافقی

نکات طلاق توافقی

  •  برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند در طلاق توافقی حتما لازم نیست زن مهریه خود را ببخشد و از حق و حقوق قانونی خود چشم پوشی کند، بلکه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد معتبر است.
  •  در این نوع از طلاق، طرفین بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود. یعنی عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی، مانع از انجام طلاق توافقی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,شرایط طلاق توافقی,نکات قانونی برای طلاق گرفتن,نکات حقوقی توافق در طلاق , نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 172 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 15:13

ایجاد مزاحمت از سوی همسایه یکی از مواردی است که موجبات ناراحتی و تشویش افکار ساکنان یک آپارتمان یا محله را فراهم می‌آورد.
شکایت از همسایه مزاحم

بسیاری از افراد با توجیه اینکه «چهاردیواری، اختیاری است» آزار و اذیت همسایگان خود را منکر شده و به رویه‌ نادرست خود ادامه می‌دهند. در این مطلب از مجله‌دلتا به شکایت از همسایه مزاحم می‌پردازیم.

مزاحمت‌های همسایه شامل چه مواردی است؟

  • عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان
  • سر و صدای بیش از حد و نامتعارف
  • عدم رعایت بهداشت در فضای مشاع ساختمان
  • رها کردن زباله در غیر محل درنظر گرفته شده برای آن
  • توهین، افترا و تهمت
  • وارد کردن خسارت به ساختمان یا بخشی از آن
  • سروصدا در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب
  • سروصدای زیاد و مداوم اعم از فریاد زدن، بلند صحبت کردن، دعوا و مشاجره کردن، صدای بلند موزیک، صدای کودکان

حقوق و تکالیف همسایه در قانون

  • ماده ۱۳۲ قانون مدنی صراحتا بیان می کند: «کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم ضرر همسایه شود، مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.»
  • آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به طور خاص به روابط بین همسایگان و همینطور مواردی که در این نوع از سکونت باید رعایت گردد، پرداخته است.

در ماده ۵۹ این قانون تصریح شده است : «در میهمانی‌های شب‌های غیرتعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است».

  •  در ماده دیگری از قانون مجازات اسلامی تصریح شده است: «کسانی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند، به حبس از یک ماه تا یکسال محکوم شده و دادگاه می‌تواند علاوه بر اعمال مجازات براساس نوع و مقدار آن، شخص مزاحم را به رفع مزاحمت و رفع جلوگیری از حق و اعاده اوضاع به حالت قبل از ارتکاب جرم محکوم کند».

راه های شکایت از همسایه مزاحم

مراحل شکایت از همسایه مزاحم

  • یک استشهادیه تهیه کنید و از مدیر ساختمان و سایر همسایه ها بخواهید آن را امضا کنند.
  • پس از مراجعه به دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم، شکواییه خود را به همراه استشهادیه و مدارک و مستندات دیگر ارائه نمایید.
  • پس از ثبت، شکواییه توسط دفتر خدمات قضایی به همراه ادله اثبات جرم به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می شود.
  • بر اساس استشهاد محلی، بررسی و تحقیقات محلی انجام می‌گیرد.
  • پس از تحقیقات و بررسی سایر مدارک، بازپرس به صدور اخطاریه برای همسایه مزاحم مبادرت می‌کند و وی را برای ارائه توضیحات احضار می نماید.
  • در نهایت چنانچه تقصیر شخص مزاحم اثبات شد، برای وی قرار مجرمیت صادر می‌شود.
  • همچنین می‌توانید این فرآیند را از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع جرم نیز ثبت و پیگیری نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه نکات حقوقی بیشتر مطلب پیش فروش یک ملک به چند نفر را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,شکایت از همسایه مزاحم,قانون شکایت از مزاحمت همسایه,قانون شکایت از همسایه , نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 188 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 14:56

اگر مرد اقدام به فروش جهیزیه بدون اجازه زن کند مطابق قانون، مجازات می‌شود.
دادخواست برگرداندن جهیزیه

زن در طول زندگی مشترک، مالک وسایلی که با خود به منزل مشترک برده‌ است می‌باشد و مرد تنها حق استفاده از آن ها را دارد. در این مطلب از مجله‌دلتا به دادخواست برگرداندن جهیزیه می‌پردازیم.

قانون استرداد جهیزیه

به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه وسایل زندگی جزو نفقه می‌باشد که بر عهده شوهر است.

اگر زن وسایلی را با خود به منزل شوهر می‌برد، از باب همکاری است. بنابراین، کماکان مالک وسایل مذکور بوده و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد و یا هر زمان که بخواهد اقدام به پس گرفتن جهیزیه یا استرداد جهیزیه نماید.

در قانون، استرداد جهیزیه و شیوه آن مورد پیش بینی قرار نگرفته است. اما به این دلیل که زن مالک جهیزیه خود است، هر زمان که بخواهد می‌تواند اقدام به استرداد جهیزیه کند.

روش‌های استرداد جهیزیه

  •  استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه یا لیست جهاز است. همانگونه که مرسوم است معمولا هنگام ازدواج، لیستی از اقلام و کالاهای جهیزیه به همراه مشخصات و قیمت آنها توسط خانواده عروس تهیه شده و به امضای شهود و خانواده داماد می‌رسد. در شرایطی که این سیاهه یا لیست جهیزیه موجود باشد، می‌توان به استناد آن، در دادگاه دادخواست استرداد جهیزیه مطرح نمود.
  • اما در صورتی که سیاهه جهیزیه تهیه نشده باشد و یا از بین رفته باشد، برای استرداد جهیزیه باید به شهادت شهود استناد کرد که البته پذیرش آن به نظر قاضی دادگاه بستگی دارد. 

جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟

اگر مردی بدون اجازه زن، لوازمی که تحت عنوان جهیزیه آورده شده است را بفروشد مرتکب جرم شده است و زن می‌تواند از مرد در مراجع کیفری طرح دعوی نماید.

مجازات جرم فروش جهیزیه بدون اجازه همسر توسط مرد

در صورتی که جرم، عنوان فروش مال غیر را داشته باشد شوهر به مجازات جرم کلاهبرداری که عبارتند از :

  • حبس از یک تا هفت سال که قاضی میزان آن را تعیین می کند.
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
  • بازگرداندن مال به صاحب آن.

برای اعمال مجازات‌ها، زن باید با داشتن سیاهه جهیزیه یا فاکتور خرید وسایل در دادگاه، مالکیت خود را به قاضی اثبات کند و در این صورت می‌تواند از مرد شکایت نماید.

فروش جهیزیه توسط شوهر

اقدامات قانونی برای پس گرفتن جهیزیه

در حال حاضر اقدام قانونی برای پس گرفتن جهاز نیازمند ارائه دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه می‌باشد که دادگاه صلاحیت‌دار برای رسیدگی به دعوای استرداد جهاز نیز دادگاه خانواده است.

در دادخواست پس گرفتن جهیزیه باید تعیین خواسته و بهای آن به دقت درج شده و همچنین می‌توان برای جلوگیری از تضییع جهیزیه، از دادگاه تقاضای قرار تامین خواسته نمود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات موثر در تعیین نفقه را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,دادخواست فروش جهیزیه,فروش جهیزیه توسط مرد,فروش جهیزیه زن , نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 129 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 14:43

قرارداد لیزینگ، نوعی اجاره اعتباری است که بین چند شخص حقیقی یا حقوقی منعقد می‌گردد.
نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ

قرارداد لیزینگ به عنوان شکلی جدید از قراردادهای حقوقی در سراسر جهان شناخته می‌شود که به دلیل داشتن مزایای متعدد، بین قشر زیادی از مردم محبوبیت بالایی دارد. در این مطلب از مجله‌دلتا به نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ می‌پردازیم.

اصطلاح لیزینگ به چه معناست؟

در لیزینگ، مستاجر، منافع استفاده از کالایی را اجاره می‌کند و با پرداخت آخرین قسط اجاره و رعایت سایر شرایط قراردادی، مالکیت کالا از موجر به مستاجر منتقل می‌شود. عملیات مالی لیزینگ عمدتا در موارد خرید خودرو به کار می‌رود اما می‌تواند هر نوع کالای بادوام دیگر مانند خانه یا لوازم خانه را نیز در بر بگیرد.

تنظیم قرارداد لیزینگ

قرارداد لیزینگ چه نکاتی دارد؟

  • مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات موجر و مستاجر را به دقت قید کرد. در اغلب قراردادهای لیزینگ، موجر شخص حقوقی (مثلا شرکت خودروسازی) و مستاجر شخصی حقیقی است.

  • موضوع قرارداد

با توجه به فرض این مطلب، موضوع قرارداد می‌تواند فروش اقساطی یک دستگاه خودرو با مشخصات خاص، مانند مدل، رنگ و… باشد.

  • مدت قرارداد

برای تعیین مدت قرارداد لیزینگ باید تاریخ شروع اولین قسط تا تاریخ پرداخت آخرین قسط را در نظر گرفت که پس از آن تاریخ قرارداد لیزینگ خاتمه یافته و مالکیت به مستاجر منتقل می‌شود.

  • مبلغ قرارداد

در این بند باید ابتدا قیمت کل کالا در حالت فروش نقدی نوشته شود سپس قیمت اقساطی کالا درج شود. در نهایت مبلغ پیش‌پرداخت، تعداد اقساط، بازه پرداخت (ماهانه و…) و مبلغ هر قسط هم باید تصریح شود. تاریخ شروع اقساط نیز معمولا در این بند ذکر می‌شود.

  • تعهدات موجر

موجر باید از ابتدای تاریخ قرارداد، مورد معامله را در اختیار مستاجر قرار دهد و در صورتی که مستاجر به کلیه تعهدات مالی خود عمل نمود، مالکیت کالا را بدون قید و شرط به وی منتقل کند.

  • تعهدات مستاجر

مهم‌ترین تعهد مستاجر پرداخت به موقع پیش‌پرداخت و اقساط قرارداد لیزینگ است. همچنین غالبا پرداخت کسورات قراردادی مانند مالیات و عوارض و… بر عهده مستاجر است. علاوه بر آن، مستاجر متعهد به حفظ مال مورد معامله تا اتمام اقساط قراردادی است.

شروط مهم در تنظیم قرارداد لیزینگ

از شروط مهمی که در حین تنظیم قرارداد لیزینگ در قرارداد درج می‌شود، می‌توان به شرط سلب حق انتقال به غیر و استرداد مورد اجاره در صورت عدم رعایت آن اشاره نمود، به این معنا که شرط شود که مستأجر تا قبل از تسویه کامل قرارداد، امکان انجام هر گونه معامله در مورد موضوع قرارداد را نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، “قرارداد فروش خودرو باید شامل چه شرایطی باشد؟” را مطالعه کنید.

Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,نکات حقوقی تنظیم قرارداد لیزینگ,لیزینگ یعنی چه؟, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 147 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 14:26

براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، همه خانم‌هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند و خودسرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند. این مصوبه قانونی بوده و برای تقلیل آسیب های اجتماعی وضع شده است.
وام ودیعه مسکن زنان بالا ۳۵ سال

مسئله‌ای که در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از جوانان و زوجین را درگیر خود کرده است، مقوله شرایط مسکن و تسهیلات انواع وام مسکن است. در این مطلب از مجله‌دلتا به وام ودیعه مسکن زنان بالا ۳۵ سال می‌پردازیم.

به مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و متارکه؛ مجرد هستند وام اجاره تعلق می‌گیرد.

برای زنان مجرد بالای ۳۵ سال در ثبت نام «مسکن ملی» و «وام ودیعه» استثنایی وجود دارد.

بر این اساس برای خانم‌های سرپرست خانوار یا خانم‌های خودسرپرست این استثنا وجود دارد که با ۳۵ سال سن بتوانند از تسهیلات ودیعه اجاره و همچنین از امکانات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن زنان بالا ۳۵ سال از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده است.

همه مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهر‌ها (شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید خودسرپرست یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

چنان‌چه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.

شرایط وام ودیعه مسکن به زنان

نحوه بازپرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن برای زنان 

بر این اساس بازپرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن برای زنان تا ۳۰ میلیون تومان ۳ ساله و ۳۰ میلیون تومان به بالا ۵ ساله است.

به این ترتیب قسط وام ۲۵ میلیون تومان حدود ۸۳۰ هزار تومان، ۴۰ میلیون تومانی حدود ۹۰۰ هزار تومان و ۷۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

سود وام ۲۵ میلیونی حدود ۵ میلیون تومان، وام ۴۰ میلیون تومانی حدود ۱۳.۳ میلیون و وام ۷۰ میلیونی حدود ۲۳.۵ میلیون تومان است.

وضع چنین مصوباتی از سوی دولت برای اعطای تسهیلات، قطعا راهکار مناسبی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و کنترل جرائم در جامعه خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، چگونه از جعل سند ملکی خود پیشگیری کنیم؟ را مطالعه کنید.

 
 
Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,وام ودیعه مسکن به زنان بالای 35 سال,شرایط وام مسکن به زنان, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 173 تاريخ : شنبه 5 تير 1400 ساعت: 14:15

تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارند و به همین جهت، واکنش پلیس در برابر این تخلفات همیشه یکسان نیست.
موارد توقیف کننده خودرو

تخلفات راهنمایی و رانندگی از رایج‌ترین تخلفاتی هستند که در جامعه‌ واقع می‌شوند. رایج بودن این تخلفات با احتمال ایجاد خطرات جانی شدید همراه است. در این مطلب از مجله‌دلتا به موارد توقیف کننده خودرو می‌پردازیم.

موارد توقیف خودرو

  •  تأخیر در پرداخت جریمه و بی‌توجهی به ابلاغ‌های مربوط

طبق ماده‌ ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر متخلف ظرف مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ برگ جریمه، جریمه‌‌ مربوط را پرداخت نکند، پلیس راهور با اخطار کتبی به او ابلاغ می‌کند که یک ماه برای پرداخت جریمه مهلت دارد. در صورتی که این مهلت به پایان برسد و متخلف باز هم جریمه را نپردازد، هم گواهی‌نامه‌ او ضبط می‌شود و هم پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه‌ راهنمایی و رانندگی توقیف می‌گردد.

  •  به همراه نداشتن مدارک در هنگام رانندگی

طبق ماده ۹ این قانون، رانندگان موظفند هنگام رانندگی؛ گواهی‌نامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه‌ معتبر شخص ثالث و هم‌چنین برگه‌ معاینه‌ فنی (برای خودروهایی که بیش از ۵ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد) به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه‌ مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند. حال اگر راننده هیچ‌کدام از مدارک ذکرشده را همراه خود نداشته باشد، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه‌ مدارک، خودرو را متوقف نمایند.

  •  وجود عیب و نقص فنی مؤثر در وسیله‌ نقلیه

مطابق بند الف ماده‌ ۱۰ قانون ذکر شده، اگر وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

رانندگی بدون پروانه مطابق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی جرم است و برای بار اول جزای نقدی و برای دفعات بعد، مجازات حبس دارد.

توقیف خودرو

نحوه‌ ترخیص وسیله نقلیه در صورت توقیف یا انتقال

در صورت توقیف وسایل نقلیه، برای ترخیص لازم است که کلیه‌ جریمه‌ها پرداخت شده و مفاصاحساب تسلیم شود و اصل رسید خودرو یا دستور مقام قضایی نیز ارائه گردد. هم‌چنین اگر احتمال قوی در خصوص عدم مالکیت راننده وجود داشته باشد، ارائه‌ مدارکی که اثبات‌کننده‌ مالکیت باشد نیز ضروری است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اعتراض به جریمه رانندگی “نحوه اعتراض به جریمه رانندگی” را مطالعه کنید.

 
 
Delta Law...
ما را در سایت Delta Law دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,نکات حقوقی,موارد توقیف کننده خودرو,موارد توقیف خودرو,علل توقیف کردن خودرو, نویسنده : مجله دلتا hoghoghi62 بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 3 تير 1400 ساعت: 15:13